Skip to main content

Apa Itu Virus Cryptolocker?




Kecoh baru-baru ini apabila salah satu server dekat office terkena virus cryptolocker. Tak pasal-pasal habis file-file penting semua kena encrypt (kunci) dengan cryptolocker ni, menyebabkan ia tidak boleh diakses seperti biasa. Bayangkanlah bila satu PC je kena effect pun jenuh nak buang, ini pulak server.




So, Apa sebenarnya cryptolocker ni? 

Merupakan sejenis malware dari kategori ransomware dan virus yang agak baru jugak (pernah muncul dan aktif pada tahun 2013, namun berjaya dihapuskan.

Sebaik sahaja berjaya menembus masuk ke PC mangsa, cryptolocker berkebolehan untuk 'mengunci' (encrypt) file-file penting mangsa dan mangsa perlu membayar sejumlah wang yang besar untuk mendapatkan semula file-file tersebut dari pihak cryptolocker.



Jenis-Jenis File Extension Yang Boleh Dijangkiti Cryptolocker


Apabila Virus Cyrptolocker telah masuk ke komputer mangsa, ia akan memulakan target dengan file yang mempunyai extensions seperti dibawah :-
*.odt, *.ods, *.odp, *.odm, *.odc, *.odb, *.doc, *.docx, *.docm, *.wps, *.xls, *.xlsx, *.xlsm, *.xlsb, *.xlk, *.ppt, *.pptx, *.pptm, *.mdb, *.accdb, *.pst, *.dwg, *.dxf, *.dxg, *.wpd, *.rtf, *.wb2, *.mdf, *.dbf, *.psd, *.pdd, *.pdf, *.eps, *.ai, *.indd, *.cdr, *.jpg, *.jpe, img_*.jpg, *.dng, *.3fr, *.arw, *.srf, *.sr2, *.bay, *.crw, *.cr2, *.dcr, *.kdc, *.erf, *.mef, *.mrw, *.nef, *.nrw, *.orf, *.raf, *.raw, *.rwl, *.rw2, *.r3d, *.ptx, *.pef, *.srw, *.x3f, *.der, *.cer, *.crt, *.pem, *.pfx, *.p12, *.p7b, *.p7c



Sedap je buat FAQ untuk mangsa-mangsa dia -_-


Bagaimana Cryptolocker Boleh Memasuki Komputer Mangsa?


Biasanya melalui attachment atau links (yang akan membawa anda ke malicious website) pada SPAM email yang menyamar sebagai email penting. Once user bukak dan usik attachment terbabit, habislah terus kena infect. Sobs. T_T




Cara-Cara Untuk Remove Cryptolocker


  • Sebaik sahaja tahu komputer anda dijangkiti Cryptoloker, cepat-cepat disconnet dengan internet, wireless or wired network. Dengan ini kita dapat mengelakkan file terus di encrypt dan pembiakan virus. Sobs
  • Malware tersebut boleh di remove samada dengan menggunakan software Malwarebytes atau dengan full version (paid) antivirus seperti Kapersky or Northon Security.  Pernah guna  sebelum ni memang terbaik . 
  • Kat mana nak beli? Click link ni untuk membeli Northon Security.



Cara Untuk Mengembalikan File Yang Hilang Disebabkan Cryptolocker 

 

  • Untuk mengembalikan files yang hilang, kita perlu menggunakan beberapa cara. Antaranya ialah restore file menggunakan system restore, recover files dengan software recuva atau dengan menggunakan Shadow Explorer.
  • Bagaimana caranya? Akan saya terangkan pada entri yang akan datang.


Apapun semoga anda beroleh manfaat dan pengetahuan mengenai virus cryptolocker melalui entri ini. Berhati-hati setiap kali dapat email daripada orang yang tidak dikenali. Dan usah mendownload attachment dari email tersebut. Okay setakat ini sahaja. Have a great day everyone!




Ref : 1, 2



Anda Mungkin juga Meminati :



Comments

  1. Kebetulan saya sedang tercari2 nak beli anti virus full untuk laptop saya. rasanya apa anti virus yang bagus nak guna? kira nak beli dari online.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya cadangkan cuba try Norton Security. Memang terbaik yang ni :)

      Delete
    2. Ye ke? mmm..nanti saya check. boleh tak suggest kat mana kedai online yg blh dipercayai and bagi harga yang rendah skit,? kira nak beli kat official tmpt anti virus tu tapi mesti harga mahal.

      Delete
    3. Sorry lambat reply. kebizian cket. Owh boleh ushar dekat lelong, Lazada . Try ushar.

      Delete
    4. Saya da search kat lazada. tapi sekarang ni saya dapat suggest guna trial 60 hari free dari anti virus avast. So try yang itu dulu.,kalo tak okay, saya pakai norton. anyway thanks nadhie~

      Delete
  2. Sebut virus memang ngeri, sekali menyerang sama ada keluar duit pi repair atau damage.. Pernah berlaku pd officemate bila dia terclick email spam.. Mcm nadhie bgtau, email masuk acah2 email penting so member pun click.. Kena berhati-hati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah bahayanya. saye pun kalo check kat spam box tu, mak aihh mmg byk giler. macam2 cerita 'duka'dalam tu. tsk

      Delete
  3. memang masuk hanya dengan email ke nad.. dah la selalu dok main check email huu .. x reti apa2 bab virus ..nasib baik la nad nak bagi tahu.. kalau biasanya free download untuk anti virus .. ok ke guna..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah. tang email spam tu lagi2 dari ntah sesapa yg tak dikenali. Kalau email biasa okay je. Just hati2 lah, Kalau ada nama pelik2 tu muncul jangan sesekali bukak or download attachment depa

      Delete
  4. Seram kalau bab virus komputer ni..hancurkan komputer dan habislah nak bayar untuk repair pulak..

    ReplyDelete
  5. Eeee kurang asam betul siap ada FAQ tu... Bahayanya virus2 komputer ni, naya kalau terkena.

    ReplyDelete
  6. jahatnya..ni jenayah cyber tahap gaban..siap minta duit tebusan..hehe..

    ReplyDelete
  7. Tq for sharing..kena hati2 la

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tanda-tanda Seseorang Mungkin Meminati Anda Di dalam Diam

Cara Mudah Tukar Duit Syiling Di Lokasi Mesin Deposit Syiling Bank Seluruh Malaysia

Tutorial Lengkap Cara Renew Roadtax Kereta Anda