3 Rahsia Yang Ditutup Rapat-Rapat - Tanyalah Ustaz

 Assalamualaikum & Hi Semua!



3 Rahsia Yang Ditutup Rapat | Apabila nampak tajuk ini, terlintas pula di hati untuk membacanya. Apakah ia? Ia sejak dari sekolah lagi sehinggalah ke University kita seringkali diingatkan tentangnya. Namun, adakala kita masih lupa dan alpa. Terlepas pandang. Bagus peringatan begini. Sesekali harus ada agar kita tidak terlalu leka dan alpa. Berikut saya kongsikan peringatan dari media sosial Tanyalah Ustaz untuk rujukan semua. Semoga sama-sama mendapat manfaat darinya. 


Dan jangan sesekali lupa satu perkara. Bersangka baiklah sentiasa kepada Allah. Usah sesekali berputus asa. Yakin dan percaya bahawa aturan Allah itu sentiasa indah dan terbaik. InsyaAllah. 



3 Rahsia Yang Ditutup Rapat-Rapat


1. Jodoh

Takde siapa tahu siapa jodoh kita dan boleh tentukan siapa jodoh kita. Tak guna kita fikir sedalam-dalamnya macam mana berjumpa jodoh dan bila berjumpa jodoh. Kenapa eh? Lagi banyak kita fikir lagi pening dan lost lah kita. Kenapa eh? Jodoh itu rahsia yang ditutup rapat-rapat. 


Oleh sebab itu, banyak berdoa pada Allah dan yakinlah bahawa jodoh yang ditentukanNya pasti yang terbaik dan pada masa yang kita dah bersedia dan mampu memikul tanggungjawab rumahtangga. Setiap hari sedekahkan al-fatihah dan doa yang terbaik buat bakal jodoh. Jadilah yang solehah, dapatlah nanti suami yang soleh. Yang dah bertemu jodoh, peliharalah ia dengan iman dan ihsan. Hiaskan perkahwinan itu dengan kasih sayang.


2. Rezeki

Rezeki pun rahsia yang ditutup rapat-rapat.  Ada orang usaha satu hari, esok dah berjaya. Belajar main-main tapi result gempak. Baca sekali dah hafal and faham. Ada orang sempurna tubuh badan, satu kerja pun susah nak buat.Ada orang pula kerja bagai nak gila, masih sama. Belajar pagi petang siang malam, result biasa2. Baca berpuluh puluh kali pun susah nak faham. 


Kejayaan,keluarga, harta, ketenangan dan banyak lagi adalah rahsia Allah. Sebab tu bila kita rasa kita boleh menentukan rezeki kita, otak boleh jadi gila dan rasa nak pecah. Bila kita rasa kita boleh tentukan rezeki kita, hati tak tenang dan selalu dalam kerisauan. Rezeki kita, Allah yang tentukan. Yakin lah orang berusaha pasti berjaya. Hidup susah itu bukan selamanya.


Orang bijaksana belajar daripada kesalahan. Orang bersyukur tenang hatinya. Rezeki itukan rahsia Allah. Apa yang kita dapat hari ini adalah yang terbaik untuk membersihkan hati dan selalu bersyukur.



3. Ajal maut.

Sakit bukan punca meninggal dunia. Ada orang sakit kronik, hidup bertahun-tahun. Ada yang sihat walafiat, meninggal dalam tidur. Hidup mati itu rahsia Allah yang ditutup rapat-rapat.


Wallahualam.



Kredit: Tanyalah Ustaz

1 Comentarios

  1. Perkongsian yang menarik.
    Terima kasih ingat-mengingati.

    ReplyDelete