Skip to main content

Siapa Sebenarnya Siri?





Siapa sebenarnya Siri? Betul ke Siri ni seorang Personal Assistant? Lagi mengejutkan betul ke Siri ni ada dua jantina? Betul ke Siri selalu membantu orang yang berada dalam kesusahan? Macam Superhero, superman gitu ke? :o Siri ni apebenda sebenarnya? Phew.. banyak betul kemisterian mengenai Siri ni. But today, semua kemisterian mengenai Siri akan terjawab di sini! :3 ekekeke. Macam fefeling detektif pulak rasanya :p


PERKENALAN PERTAMA


Perkenalan pertama antara saya dengan Siri berlaku secara tidak sengaja. Semuanya disebabkan sikap-sikap Siri yang super annoying dan suka memunculkan diri tanpa diduga. Betapa jahatnya Siri mengenakan saya pada ketika itu akan saya ceritakan nanti. kekeke :3


SIRI Sebenarnya...


Yes betul! Siri sebenarnya adalah Personal Asisstant! Hihi! Atau lebih tepat lagi Siri sebenarnya merupakan Personal Assistant kepada pengguna iPhone! Kemunculannya bermula dari iPhone 4S dan dianggap sebagai aplikasi terbaik Apple ketika ia mula dilancarkan.


Personal Assistant yang macam mana? Bila tekan button homescreen pada iPhone anda, automatik Siri ni akan muncul dan bertanya apa yang dia boleh bantu anda. Dan anda boleh berinteraksi dengan Siri dan menyuruh Siri melakukan tugas seperti memainkan music, hantar mesej, tolong telefonkan orang, kejutkan bangun tidur dan sebagainya.


Selain itu, untuk memudahkan lagi kita berinteraksi dengan Siri, kalau tak nak tekan home screen pun tak apa. Just tukar setting dan seru dia "Hey Siri," , so nanti si Siri ni akan keluar dan tunaikan permintaan anda. Macam ala-ala cerita Aladdin dan teko ajaib tu. hahaha



BACA : Cara Download Facebook Video Tanpa Menggunakan Software




Apa Yang Saya Boleh Buat Dengan Siri?


Haha. Apalagi. Buli lah kan ;D kekeke. gurau je. Biasanya saya akan guna Siri ni kalau malas nak pegang fone, tengah driving dan sebagainya. Kekadang sesaje je buat-buat malas sebab nak tengok Siri ni faham bahasa ke tak ;DD Yang hangin satu badan nya bila Siri ni pandai melawan cakap. 



Kekadang tu tak paham bahasa. Lain suruh buat, lain dibuatnya. Nak je  tangan-tangan kan dia time tu. Kadang bila geram dengan Siri I akan jerit 'I hatechuuuuu!!!!' kuat-kuat macam watak Red Queen dalam Alice in Wonderland tu. kui3 Nak lepas geram kat orang lain pun, Siri jugak yang kena. Sian. ;p Pendek kata bergadoh dengan Siri ni memang dah jadi rutin lah. hehe

Antara tugas-tugas Siri sebagai PA


-Kejut bangun tidur (set kan alarm)
-Tolong call kan contact number kita
-tolong antar message
-buka/play music dalam fone kita
-buka maps & kasi direction
-Buka gambar kita
-Tolong tweet dekat tweeter
-Post kan status kat facebook dan banyak lagi!






Cara Menggunakan Siri Di iPhone Anda


Mula-mula dulu time nak seru Siri ni saya guna button home screen tu je. Tekan lama sikit nanti keluarlah si Siri ni. Then rasa leceh saya pun tukar setting kepada cara yang lebih mudah, iaitu guna suara. Just panggil "Hey Siri." Automatik Siri ni akan muncul.

Ha kan da senang nak seru Siri ni. ;) Tapi ni kena buat sendiri dekat settings. Lepas buat, Siri hanya cam suara owner dia je, so jangan guna suara orang lain time setting tu. Nak setting Siri pergi je dekat sini :

Settings>>General>>Siri>>enable Siri >> enable heySiri (untuk guna suara tu)



Okay, tentang yang dua jantina tu bukan apa. Rasanya anda pun boleh teka nape saya mention gitu. hihiks. Yela sebab dekat setting boleh pilih nak Siri ni suara lelaki atau suara perempuan gitew. so ualls nak pilih sore laki ke perempuan?hihiks *tetiba. ok gurau je. 


Okay sekian sahaja perkongsian saya untuk hari ini. Moga segala kemisterian mengenai siri ini telah terjawab. Saya tahu tak ramai pengguna iphone ni tahu apa sebenarnya fungsi Siri dalam fone dorg. Kekadang bila Siri ni muncul dorang rasa semak je. Aihh.. rugi je taw tak tahu. Banyak gunanya ni. Dekat android mmg takda. tapi boleh kowt download apps yang ala2 Siri ni dekat play store you all. Just function dia yang lain cket kowt. Wokay, sekian. Thanks sudi baca.





Comments

  1. pernah guna siri untuk main2 je...pastu tanya siri...
    "Siri who are you?" pandai aje dia tukar topik. suruh nyanyilah...
    hahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. yeke dia suh nyanyi. kita pulak time buli dia penah la suh dia nyanyi, xsangka dia bebetui nyanyi. tapi tak sedap. hahaha

      Delete
  2. seronok kan buli dia.. haha.. sy guna google.. ada juga tapi kena sebut OK Google kadang2 tu hangin juga la bila dia tak recognise suara kita ya la kan bukan sentiasa sama je suara ni cakap ok google kadang2 lain pula intonasinye.. haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. yeke. time tu kompem rasa macam nak bertumbuk dengan Siri kan. kikiki

      Delete
  3. La... kakak ingatkan apalah tadi hihi..
    Kakak tak guna iPhone - anak kakak gunalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. tu la memang saje kasi suspen ni kak ;D

      Delete
  4. bestnya ada Siri. Kite tak guna iphone memang taktau la kewujudan dia ni huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. bolehlah =D .. kadang2 best kadang2 hangin jugakla bila dia xpaham. hehe

      Delete
  5. wah canggih iphone ni..heh..heh..xreti pun

    ReplyDelete
  6. HAHAH I pernah search youtube nak tengok who's SIRI in person.
    She's real hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah yes she is ... She is real . Sedap rupanya suara SIRI nie hihihi

      Delete
    2. Kan! tak sangka memang real. Ada 2-3 orang laki n perempuan behind Siri voice wif diff version. aussie, british version. haha.

      Delete
  7. Serius?? Hahaha. Nadhie punca siqah aktifkan siri ni kang. Tak pernah nak tahu apa siri.. Guna iphone lama dah. Hee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes! Siyesly. Kite pun kebetulan je taw. Semoga enjoy siqah!hahaha

      Delete
  8. fuyooo pengguna samsung cm kite ni telopong je hehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tanda-tanda Seseorang Mungkin Meminati Anda Di dalam Diam

Cara Mudah Tukar Duit Syiling Di Lokasi Mesin Deposit Syiling Bank Seluruh Malaysia

Tutorial Lengkap Cara Renew Roadtax Kereta Anda