Ini Yang Akan Berlaku Jika Anda Memakan Pisang Setiap Hari - Nadhie Wueen

Wednesday, 5 September 2018

Ini Yang Akan Berlaku Jika Anda Memakan Pisang Setiap Hari


Assalamualaikum & Hi Semua!




Buah-buahan sangat penting untuk memastikan diet kita seimbang dan kaya dengan fiber. Kekurangan fiber dan makanan berkhasiat biasanya sering membuatkan kita mengalami masalah seperti sembelit, masalah pencernaan dan banyak lagi. 

Namun, apa pula kesannya jika kita mengambilnya setiap hari? Adakah pengambilan buah-buahan  terutamanya pisang secara berlebihan memudaratkan? Jom tengok apa sebenarnya.



Kebaikan, Khasiat Dan Kesan Dari Memakan Pisang Setiap Hari

1. Tekanan Darah Terkawal

Tekanan darah tinggi adalah sangat berbahaya di mana ia membolehkan seseorang itu terkena serangan jantung, kerosakan paru-paru, buah pinggang dan sebagainya. Untuk merendahkan tekanan darah tinggi, kita digalakkan untuk mengambil Potassium, di mana pisang turut mengandungi potassium yang tinggi. Harvard scholl of Public Health menyarankan untuk memakan makanan berkandungan tinggi potassium bagi melegakan tekanan darah tinggi.



2. Mengawal Selera Makan

Pisang merupakan salah satu buah-buahan kaya serat. Pisang mengandungi sehingga 12 peratus nilai serat harian. Diet kaya serat mempunyai banyak faedah. Ia membantu menurunkan tahap kolesterol, menormalkan pergerakan usus, mengawal gula darah dan membantu dalam mencapai berat badan yang sihat. Selain itu, serat melambatkan pencernaan. Akibatnya, anda berasa lebih kenyang selepas makan. Sekiranya anda ingin mengurangkan kalori dan mengurangkan berat badan - ini adalah penyelesaian untuk anda.



3. Pencegah Kanser

Salah satu faedah pisang yang menakjubkan adalah merupakan salah satu pencegahan kanser. Penyelidikan (dilakukan oleh American Institute for Cancer Research) menunjukkan bahawa serat makanan "memberi jaminan" merendahkan risiko kanser kolorektal. Di samping itu, vitamin C, "mungkin" merendahkan risiko kanser esophageal. Pisang mengandungi kira-kira 17 peratus nilai harian vitamin C. Kajian mungkin tidak 100% meyakinkan, tetapi tidak salah bukan untuk memakan pisang setiap hari?



4. Penganti Sport Drinks/ Minuman Kesihatan

Jika anda ingin menggantikan minuman sukan anda dengan sesuatu yang lebih semula jadi - tidak perlu lagi! Penyelidikan yang dikendalikan oleh Appalachian State University membuat kesimpulan bahawa makan pisang pra- atau pertengahan latihan (workout)  membantu meningkatkan prestasi serta minuman sukan. Karbohidrat yang terdapat dalam pisang boleh ditukar dengan cepat menjadi tenaga. Tambahan pula, kalium dapat membantu mencegah dehidrasi.


5. Menguatkan Tulang

Potassium membuat pisang menjadi pilihan bagi mereka yang ingin membina tulang yang lebih kuat. Kajian menunjukkan bahawa makanan kaya kalium boleh mengurangkan kerapuhan tulang. Selain itu, pisang boleh membantu mencegah osteoporosis.

7 comments:

  1. suka dgn pisang..boleh buat pisang goreng, cekodok pisang, sira pisang, serawa pisang, susu pisang heheee

    ReplyDelete
  2. Oh...baru tahu makan pisang boleh menguatkan tulang...

    ReplyDelete
  3. Yeayy, I love banana! Hehe tapi tak makan hari2 pun. :P

    ReplyDelete
  4. Nasib baik harga pisang tak mahal macam durian kan... hihi

    ReplyDelete
  5. huu banyak jugak khasiat makan pisang.. tapi akak x suka pisang hii

    ReplyDelete
  6. Yes! Suka juga pisang. Antara buah yang senang nak dimakan dan dibawa ke mana-mana. Sebab tak payah nak basuh, nak kopek kulit bagai..berjuicy tu kadang buat terkena bag la..tudung la..Pisang jugak best! Hehehe~~~

    ReplyDelete
  7. ni pun salah satu snek aida.
    izzat sgt suka pishang. nampak pishang, terus suruh beli.
    sekali hadap, 5 pisang abis.
    kenyang.

    ReplyDelete